UAS-ilmatilavyöhykkeisiin muutoksia (OPS M1-29)
- Raimo Laaksonen
- 18.4.
- 1 min käytetty lukemiseen
Traficom on muuttanut määräystä OPS M1-29, joka koskee miehittämättömän ilmailun kieltäviä, rajoittavia ja sallivia UAS-ilmatilavyöhykkeitä.
Ilmatilavyöhykkeitä voidaan perustaa ilmailulain mukaan määräyksellä korkeintaan 3 vuoden määräajaksi ja Traficom pyytää vuosittain esityksiä uusiksi tai muutetuiksi vyöhykkeiksi 15.5. mennessä.
Rajoittava tai kieltävä UAS-ilmatilavyöhyke voidaan perustaa välttämättömästä syystä mm. valtion johtamisen, kansainvälisten suhteiden hoidon, maanpuolustuksen, aluevalvonnan, poliisitoiminnan, sosiaali- ja terveydenhuollon, teollisuuden, liikenteen tai ympäristönsuojelun kannalta tärkeiden kohteiden suojaamiseksi.
Salliva UAS-ilmatilavyöhyke voidaan perustaa kaupallista tai harraste- tai tutkimus- ja kokeilutoimintaa varten, ja tällaisella vyöhykkeellä on sallittua poiketa yhdestä tai useammasta EU:n droneasetuksessa 2019/947 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32019R0947) määritellystä avoimen toimintakategorian vaatimuksesta. Määräyksen lisäksi Traficom voi perustaa UAS-ilmatilavyöhykkeitä milloin tahansa maksullisilla päätöksillä enintään yhden vuoden ajaksi.
Ilmatilavyöhykkeiden koordinaatit ja kuvaukset löytyvät siis Traficomin määräyksestä OPS M1-29 (https://traficom.fi/fi/saadokset/ops-m1-29-uas-ilmatilavyohykkeet) tai kätevämmin karttasovelluksesta (https://flyk.com/map?drone&lang=fi). Näistä kahdesta tietolähteestä Traficomin sivusto on se virallinen ja siksi onkin syytä aina tarkistaa rajoitusalueet myös OPS M1-29:stä.
Comments